tisdag, december 16, 2008

bullbak och godistillverkning

Ledig dag idag, härligt, och båda barnen är friska oxå så idag bestämde vi oss för att baka bullar. Bullbak med mina barn innebär att jag bakar och barnen äter deg, men det är ju oxå rätt gott....


När bullarna var klara gjorde jag pepparkaksbollar med glöggsmak, hittade receptet förra året i en reklamannons för ögonkakao och de är bara så fantastiskt goda.



Recept på Glögg och pepparkaksbollar:


Man krossar 200 g pepparkakor
Blandar med 50 g smör, 30 g mandelmassa och 2 msk glögg till en deg (jag kör i matberedare).


Man rullar små bollar och ställer kallt ett tag. Sedan doppar man dem i ljus blockchoklad (åtgång ca 100 g till bollarna) och efter det rullar man dem i krossade pepparkakor som man blandat med 2 msk kakao. Förvaras kallt. Det är ganska meckigt och kladdigt och mina blev asfula men ack så goda!!!!




Så här skall de tydligen se ut.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Lät mumsigt! Får man nog prova...